Prambanan en het verkeerde museum

31 juli 2018 - Yogyakarta, Indonesië

31 juli

Vandaag hebben we de Prambanan tempel bezocht. Wat een prachtig complex, heel indrukwekkend. Na een poosje rondlopen en proberen de jongens nog een beetje cultuur bij te brengen (failed...) vonden we het welletjes. Dus richting uitgang. Hoe ze het hier doen weet ik niet, maar de uitgang was een heus doolhof en we moesten ons door een kordon van souvenirverkopers heenworstelen. De ME zou er nog moeite mee hebben. Daarna vervolgden we onze trip richting de Merapi vulkaan. Deze vulkaan is de actiefste vulkaan van Indonesie en is op 11 mei van dit jaar voor het laatst uitgebarsten. Volgens onze chauffeur was dit slechts een niesje in vergelijking met de uitbarstingen van 2006 en 2010. Bij die uitbarstingen kwamen respectievelijk 38 en meer dan 300 mensen om het leven.
Omdat ik 'ergens' had gelezen dat er een mooi museum was over de historie van de vulkaan waar ook een film werd vertoond van de uitbarstingen, was dat ons volgende doel. Aangekomen bij het museum, wat er behoorlijk indrukwekkend maar ook verlaten uitzag, togen we naar de ingang. We wilden kaartjes kopen met toegang voor de film maar bij gebrek aan voldoende bezoekers werd de film niet vertoond. Dan maar een rondje door het museum. Tsja, wat zal ik zeggen. De tentoonstelling had het niveau sinterklaassurprises, met als hoogtepunt een grote berg papier mache die de Merapi moest voorstellen. Drukte je op een knop, dan begon de berg papier mache te grommen. Tot zover het museum. 's Avonds bleek, na een beetje zoeken, dat we het verkeerde museum hadden bekeken. Een goede voorbereiding is het halve werk zullen we maar zeggen ;-)
Omdat de Merapi door bewolking niet te zien was, zijn we hierna maar weer teruggegaan naar ons hotel. Beetje zwemmen, beetje internetten, beetje eten, Bintang biertje erbij. Niets meer te wensen.